Vlucht vertraagd? Wat zijn je rechten.

Vertraagde vluchten zijn een spelbreker, als je op reis wilt. De reden dat je gekozen hebt voor een vliegreis, is tenslotte omdat je je vakantiebestemming in Spanje sneller wilde bereiken, dan met de auto.

Helaas zijn vluchtvertragingen onvoorspelbaar, misschien is het weer de veroorzaker, of ontstond er een mechanisch probleem.

Wat de oorzaak ook is, dit is wat je zou moeten weten als je bent gestrand vanwege een vertraging van de vlucht of, nog erger, een geannuleerde vlucht.

UW RECHTEN ALS PASSAGIER ALS UW VLUCHT IS VERTRAAGD…

Als je vliegtuig vertraging oploopt, kun je als vakantieganger recht hebben op financiële compensatie.

We kennen het allemaal wel.

Wie tijdens het hoogseizoen met het vliegtuig reist, heeft soms veel geduld nodig.

Ook als het inchecken probleemloos ging, betekent dit soms nog: uren wachten bij de gate.

Of soms is het vliegtuig ineens vertraagd of wordt de vlucht geannuleerd. Wat dan ook de oorzaak is, de ergernis is groot, de communicatie van de luchtvaartmaatschappij vaak vrij mager over waar je recht op hebt.

Vertraging dit mag je verwachten.

Vergoedingen

Passagiers die worden getroffen door grote vertragingen hebben volgens EU-passagiersrechten recht op onderdak, verzorging en soms recht op een financiële vergoeding tot 600 euro.

Hoe zit het met maaltijden?

Luchtvaartmaatschappijen moeten hun passagiers gratis maaltijden en drankjes aanbieden tijdens het wachten – en meestal gebeurd dat ook. Dit geldt zelfs voor vliegroutes tot 1500 kilometer en vertragingen van twee uur.

Voor een vlucht in de EU van meer dan 1500 kilometer of voorbij de EU-grens met een afstand van 1500 tot 3500 kilometer begint de zorgverplichting vanaf drie uur vertraging.

Meestal geeft de luchtvaartmaatschappij vouchers uit voor drankjes en / of eten. Als dat niet werkt, kunnen getroffen passagiers iets voor zichzelf kopen en de rekening later bij de luchtvaartmaatschappij indienen – samen met de vraag naar compensatie.

Bovendien hebben de passagiers recht op twee telefoontjes of de verzending van twee faxen of e-mails. Als het vertrek pas de volgende dag plaatsvindt, krijgen ze ook een nacht in het hotel betaald, inclusief retour vervoer.

Hoe claimen.

Maar hoe kunnen de passagiersrechten ten opzichte van de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij worden geclaimd?

Degenen die het zelf proberen, hebben een lange adem nodig. Zo moet je eerst weten wanneer en hoeveel vergoeding je kunt terug vorderen.

Wanneer zit er een claim in?

Vanaf drie uur wordt de vluchtvertraging vergoed door geld, met bedragen tussen de 250 en 600 euro. En het maakt dan niet uit hoe duur je vlucht was.

Voorwaarde: passagiers starten hun vliegreis in een EU-land. Of ze vliegen vanuit een land naar de EU en de luchtvaartmaatschappij is gevestigd in de EU.

Hoeveel compensatie mogelijk is, is afhankelijk van de route. Tot 1500 kilometer afstand wordt gemiddeld €250,- vergoed, tot 3500 kilometer 400 euro. En voor vliegroutes boven 3500 kilometer kan het bedrag oplopen tot 600 euro.

Als een vlucht overboekt of op korte termijn geannuleerd wordt, hebben getroffenen recht op deze vergoeding. Als een snelle vervangende vlucht wordt georganiseerd, kan de betaling soms worden gehalveerd.

Maar: als de luchtvaartmaatschappij aantoonbaar, buitengewone omstandigheden kan aanvoeren, vervalt het recht op compensatie.

Waarom is zelf claimen vaak problematisch?

Iedereen die op eigen initiatief de luchtvaartmaatschappij benadert, moet veel vasthoudendheid en doorzettingsvermogen meebrengen. “Er is een tendens om de claims van reizigers af te wijzen “

Luchtvaartmaatschappijen willen graag hun betalingsverplichting vermijden door “uitzonderlijke omstandigheden” aan te halen. In dergelijke gevallen hoeven ze geen cent te betalen.

“Uitzonderlijke omstandigheden” omvatten bijvoorbeeld slecht weer of terreurdreigingen. Aan de andere kant zijn technische of personeelsproblemen meestal de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.

Wat te doen bij afwijzing?

Als de luchtvaartmaatschappij de compensatieclaim afwijst, moet je als passagier niet meteen opgeven. Omdat het moeilijk is om zelf je recht te halen en om een vertraagde vlucht vergoed te krijgen.

Kun je het beste de hulp inschakelen van Airhelp.nl specialisten op het gebied van het indienen van claims m.b.t vluchtvertragingen en annuleringen.